Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselelektrische motorstel

Type 654

Rollend materiaal
Buiten dienst sinds 02/1966.
ABDx deel zal door de CFV3V gerestaureerd worden.

Algemeenheden: MW 654.01



Decennia lang stond dit enig overblijvende ABDx deel van motorstel
654.02 in Leuven weg te rotten... Mijn foto dateert van 2012.
Anno 2016 ⇒ Alle ruiten ingegooid... ⇒ 2019 : Gered door de CFV3V.

Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa vol rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1936
654.01 - 654.03
3
2'B'B'2'
1e en 2e as:19t; 3e en 4e as:20,7t; 5e en 6e as:21t; 7e en 8e as:18,8t
159ton
138ton
133ton
5ton
20ton
1ton
2 x365kW (3,38kW/ton)
120km/h
125m
1200km
1800liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kasten
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
59900mm
21275mm; 17200mm; 21275mm
-mm
2 x 17300mm; middenkast:17200mm
Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm
2050mm
1320mm
3905mm
1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer SA Baume-Marpent à Morlanwelz
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
52
15
67
2e klasse
175
27
202
Maximum toegelaten
227
42
269
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motoren
2 x SEM
8K73A
4 takt
mechanisch met voorverbrandingskamer systeem Ganz-Jendrassik
door snelheidsregeling
elektrisch door de hoofdgenerator
2 x 268kW
1330t/min
8 / verticaal in lijn
170 mm
240 mm
150 bar
5,6 bar
10,6 m/sec
2107Nm
4000 kg
Ingewerkt in de uiterste bogies
Overbrenging
Bouwer
Type
SEM
601
Elektrische motor
Bouwer
Type
Spanning
Vermogen
CEB- Herstel
MTV 425.61
660VDc (370A)
244kW op 1330t/min
Werking
- Systeem SEM, Hoofdgenerator, d.m.v. excitatie door bijgevoegde polen gemeenschappelijk ondergebracht in de behuizing van de hoofdgenerator.
Koppeling met de motorassen
- Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Remming
- Directe Westinghouse rem met constante druk met machinistenkraan WS4.
- Remming door middel van Ferodo segmenten inwerkend op trommels die aan de wielen zijn bevestigd
Verwarming
- Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor.
Verluchting
- Door een Westinghouse airconditioner.
Opmerking
- De 654.01 werd vernield te Muizen op 19 april 1944 en werd buiten dienst geplaatst  in juli 1945.
- De 654.02 & 654.03 werden respectievelijk de 654.01 & 654.02 in januari 1958.
- De 654.01 werd buiten dienst gesteld in december 1965 en de 654.02 op februari 1966.